Dyslexie: Stoornis of intelligentie?
Dit was de titel van de themabijeenkomst die op 21 april door de VMHA-ARWI werd georganiseerd. Voor dit onderwerp bestond zoveel belangstelling dat de zaal in café Millers in Den Haag nauwelijks genoeg ruimte bood aan de 70 deelnemers die gehoor gaven aan de uitnodiging.
De bijeenkomst was bedoeld om belangstellenden (beter) inzicht te geven in de betekenis van dyslexie in het algemeen en in de werksituatie in het bijzonder. Aanleiding was dat één van de bestuursleden van VMHA-ARWI zelf dyslectisch is en, zoals hij in zijn inleiding zei, de eerste ambtenaar met een dyslexie-werkplek.
Dit houdt in dat hij over speciale software beschikt. Deze wordt nu getest zodat die in de nabije toekomst ook aan andere ambtenaren kan worden aangeboden.
Sprekers
Sjan Verhoeven, zelf dyslectisch en coach en trainer van volwassenen met dyslexie. Zij heeft haar eigen worsteling met dyslexie omgezet in een methode om dyslectici te kunnen laten functioneren vanuit hun eigen kwaliteiten en is auteur van enkele boeken op dit gebied.
Rikkert Nusselder, ook dyslectisch en als illustrator en animator in staat om complexe situaties zoals dyslexie inzichtelijk te maken.
Beide inleiders wisten de aanwezigen vanuit hun persoonlijke ervaringen duidelijk te maken wat het betekent om voor informatieverwerking een conceptueel denker te zijn. Deze maken meer gebruik van de rechter hersenhelft, in tegenstelling tot de zogenaamde lijndenkers. Dit houdt in dat dyslectici niet alleen anders denken maar ook anders tegen dingen aan kijken. Ook al is dyslexie een leerstoornis waarmee je iets kunt doen, rust hierop nog steeds een taboe dat je liever niet naar buiten brengt.
Thema
De grote belangstelling voor het thema toont volgens het bestuur van de VMHA-ARWI duidelijk aan dat er vaker onderwerpen anders dan de gebruikelijke vakbondszaken zoals pensioenen en cao’s moeten worden geagendeerd. De VMHA -ARWI zal zich hiervoor sterk maken.